“Mărcile și procedura de înregistrare a acestora în Republica Moldova și în alte țări” a fost subiectul atelierului de lucru, desfășurat, astăzi, 20 decembrie, de Organizația pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) în parteneriat cu Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală (AGEPI). Acesta este cel de al doilea eveniment organizat în cadrul Proiectului internațional “Value Intellectual Property for SMEs”.

 

La instruire au participat antreprenori, consultanți în afaceri, manageri, care sunt la etapa incipientă de dezvoltare a afacerii. Scopul seminarului a fost inițierea întreprinzătorilor privind avantajele înregistrării mărcii comerciale, înregistrarea pas cu pas a acesteia, dar și informații privind standartele naționale.

 

În debutul seminarului de instruire Liudmila Stihi, șef Direcție Instruire, Analiză și Inovare din cadrul ODIMM, a subliniat importanța cunoașterii de către antreprenori a procedurilor de înregistrare a atelier de lucru -proprietate intelectuala -1mărcii. “Concurența devine tot mai mare pe piață, iar antreprenorii la început de cale realizează necesitatea protejării produselor, mărcilor și tehnologiilor, care oferă o modalitate de diferențiere și protecție.”

 

Lucia Mursa, Manager relații externe din cadrul Institutului de Standartizare din Moldova a prezentat beneficiile implementării standardelor naționale și cele europene, atelier de lucru -proprietate intelectuala menționând că implementarea standartelor în activitatea antreprenorială, oferă acces la noi piețe de desfacere, acces la cunoștințe și soluții inovatoare, reduce costurile de producție, contribuie la eficientizarea proceselor de producție, și îmbunătățirea performanței.

 

Andrei Moisei, specialist coordonator, Șecția instruire, Direcția promovare și relații externe din cadrul AGEPI a recomandat antreprenorilor la început de cale să își protejeze produsele, mărcile și invențiile. “Avantajul înregistrării este indiscutabil, iar practica demonstrează că antreprenorii se pot proteja de concurență, creând o imagine distinctă și unică pe piață”. Totodată, a prezentat exemple de proprietate intelectuală și pașii pe care fiecare antreprenor să îi parcurgă, precum și modul de utilizare individuală a bazei de date AGEPI.

 

atelier de lucru -proprietate intelectuala 3Despre evidența contabilă a proprietății intelectuale și încadrarea acesteia în circuitul economic, antreprenorii au aflat de la Iurie Babâr, consultant AGEPI.

 

Participanții la atelierul de lucru au apreciat calitatea informației obținute, cât și posibilitatea de a beneficia de consultații individuale pentru afacerea lor.

 

Marcelina Elbujan, antreprenoare: “Am deschis recent o afacere, voi lansa la primăvară un brand de haine din in cu imprimeuri din solvenți naturali, pentru a avea un produs eco. Doresc să înregistrez marca, de aceea acest atelier de lucru este foarte binevenit. Astăzi am putut să aflu mai multe detalii privind procedura de înregistrare, detalii și sfaturi utile pe care nu le găsești pe internet”.

 

Gheorghe Balan, director al unei companii care este pe piață din anul 2009, “Noi deja am înregistrat marca Zumzet și urmează să o prelungim. Înregistrarea mărcii comerciale ne-a permis să ne protejăm de concurenți, în plus prin intermediul mărcii clienții ne identifică produsul, ei ne găsesc după denumire”.

 

Alexandru Panfilii, consultant: “Am venit astăzi în primul rând pentru a interacționa cu participanții și în al doilea rând pentru a identifica oportunitățile de a crește valoarea produsului prin înregistrarea atelier de lucru -proprietate intelectualamărcii proprii și utilizarea standardelor naționale și internaționale. În domeniul în care activez, nu pot să înregistrez marca comercială, datorită generalității termenilor utilizați. În calitatea mea de consultant, ținând cont de facilitatea procedurilor de înregistrare, recomand clienților să se protejeze, pentru că există riscul ca cineva să beneficieze de imaginea lor sau să le creeze daune”.

 

Proiectul internațional “Value Intellectual Property for SMEs”  , este realizat în consorțiu cu 15 țări. Implementarea proiectului În Republica Moldova este realizată de către AGEPI în parteneriat cu ODIMM. Scopul proiectului este de a identifica instrumente și servicii de respectare a principiului subsidiarității, care pot fi lansate și promovate pentru a sprijini IMM-urile în respectarea principiului subsidiarității și înțelegerea valorilor privind drepturile de proprietate intelectuală și utilizarea în afaceri a drepturilor privind proprietatea intelectuală la nivel european.  Pe parcursul a 2 ani prin intermediul acestui Proiect sunt preconizate mai multe activități destinate întreprinzătorilor din țară.

 

Direcția Comunicare și relații publice ODIMM