În perioada 17 – 23 noiembrie în Moldova se desfășoară Săptămâna Mondială a Antreprenoriatului (Global Entrepreneurship Week – GEW). Cu această ocazie, Organizația pentru Dezvoltarea Sectorului IMM (ODIMM) participă  la diferite evenimente organizate de către partenerii săi stabili.

Și în acest an, ODIMM a fost partener activ la Concursul Start-Up@Business Model, cu aplicarea modelului CANVAS. La 19 noiembrie, curent s-a desfășurat ce-a de-a II-a ediție a concursului, organizat de Facultatea Business și Administrarea Afacerii a ASEM.

Scopul principal al evenimentului- concurs este de a încuraja tinerii să se inițieze în afaceri. Iar în acest an accentul s-a pus pe antreprenoriatul social și informarea corectă despre ce înseamnă și cum să faci afaceri sociale.

2014-11-19 15.55.35                 2014-11-19 16.59.48

"Obiectivul acestui concurs este de a dezvolta abilitățile practice antreprenoriale ale studenților. Aici studenții au ocazia să își pună în aplicare ideile de afaceri, să le prezinte și să le argumenteze. Îmi place că în timpul acestui concurs studenții învață arta oratorică, argumentării și prezentării unei idei de afaceri, dar și profesorii pot vedea unde mai au de muncit cu studenții și la ce capitole să pună accent" , spune Angela Solcan, decanul facultății Business și Administrarea Afacerii, ASEM și inițiatoarea acestui concept. (*) (**)

 

Idei de afaceri, emoții constructive, experiență antreprenorială - toate acestea au fost prezente în timpul competiției. Subiectul concursului "Antreprenoriatul social" a adunat în competiție 17 echipe de studenți a câte 5 persoane, care au avut ocazia să își prezinte idea de afacere după modelul CANVAS. Condiția principală ce trebuia îndeplinită a fost identificarea unei probleme sociale și prezentarea unei soluții optime, sub forma unei idei de afaceri.

 

Tinerii nu au rămas indiferenți și au identificat suficiente probleme sociale, dar au fost și creativi oferind soluții eficiente. Ideile de afaceri au fost dintre cele mai interesante: centru de reabilitare pentru femeile nevoiașe, centru de predare a limbii române gratuit, reciclarea hârtiei, pensiune pentru copii ce au părinții plecați peste hotare, cafenea mobilă, instalarea în centrele comerciale a pasajelor pentru persoanele cu dizabilități.

 

Juriul a fost destul de insistent, a pus întrebări studenților, i-au pus în situații dificile, însă tinerii au găsit ieșire din toate situațiile și s-au arătat încrezuți în sine și în ideile sale de afaceri până la capăt.

"Astfel de concursuri demonstrează că tinerilor le pasă de societate. Studenții au dat dovadă de creativitate și curaj. Juriului nu i-a fost ușor să ia decizia finală, dar ce-am văzut este demn de laudă. Ne bucură faptul că antreprenoriatul, și anume cel social, se poate pune în practică de pe băncile facultății", a afirmat președintele juriului Tudor Lupașcu, Director Centru de Consultanță și Asistență în Afaceri, ODIMM.2014-11-19 14.16.51

 

Ca rezultat, au fost desemnate ca câștigătoare următoarele idei:

locul I – crearea unui centru de predare gratuit a limbii române, echipa AFINA, ideea care a fost desemnată și Simpatia Publicului (pentru prima dată când alegerea juriului coincide cu alegerea publicului);

locul II – crearea unei pensiuni pentru copii, ce au părinții peste hotare, echipa Ladies in Business;

locul III – producere sacoșe ECO, echipa GreenBiz;

 

 

2014-11-19 17.29.12

 

(*) Problema antreprenoriatului social este una sensibilă la noi în Moldova. Pornind chiar de la concept, acesta se confundă cu responsabilitatea socială. Ideea de antreprenoriat social este un fenomen nou în Moldova, dar care are un potenial uriaș de dezvoltare. Beneficiile unui astfel de antreprenoriat sunt numeroase, de la dezvoltarea economiei țării, până la îmbunătățirea nivelului de trai.

 

(**) Antreprenoriatul social poate fi definit ca o activitate economică viabilă care urmărește să răspundă unei nevoi sociale clar stabilite. Dacă în cazul antreprenoriatului clasic scopul activității economice este acela de a produce profit, antreprenoriatul social începe prin a atrage atenția asupra unei nevoi sociale și recurge la mecanismul antreprenorial pentru a crea sau îndrepta un flux de resurse economice pentru a răspunde acestei nevoi sociale.

Mai multe foto de la eveniment pe pagina de facebook ODIMM.