La 16 octombrie curent, Ministerul Economiei şi Organizaţia pentru Dezvoltarea Sectorului întreprinderilor Mici şi Mijlocii, a organizat Conferinţa Internaţională a întreprinderilor Mici şi Mijlocii cu genericul   „Sectorul IMM → Moldova 2020”, desfăşurată în cadrul „Săptămânii Europene a întreprinderilor Mici şi Mijlocii”.

La eveniment au participat în jur de 250 de persoane, reprezentanţi ai mediului de afaceri, ai autorităţilor publice centrale şi locale, organizaţiilor de stat, private şi ne-guvernamentale şi a altor instituţii, care activează în domeniul susţinerii dezvoltării IMM-urilor.

Cu cuvînt de salut la deschiderea Conferinţei au fost dl. Valeriu Lazăr, viceprim-ministru, ministru al economiei, Excelenţa sa dl. Dirk Schuebel, Ambasadorul UE în Republica Moldova, dl. Abdoulaye Seck, Directorul Băncii Mondiale pentru Republica Moldova şi Excelenţa Sa, Dna Ingrid Tersman, Ambasador al Suediei   în Chişinău.

Ministrul Economiei dl. Lazăr a precizat că evenimentul reprezintă o platformă de comunicare foarte importantă între IMM-uri, autorităţi, instituţii de finanţare, etc. Pentru crearea politicilor eficiente, Ministerul Economiei are nevoie de comunicare permanentă cu reprezentanţii sectorului IMM-urilor, iar semnale ce vizează viaţa cotidiană, problemele practice cu care se confruntă agenţii economici, sunt foarte importante pentru noi, fiind luate în calcul atunci cînd sunt elaborate politici în sector."

Dna Ingrid Tersman, Ambasadarea Suediei în Chişinău a menţionat, că colaborează activ cu Guvernul RM în vederea implementării proiectelor de susţinere a antreprenoriatului în R.Moldova, inclusiv UTA Găgăuzia şi Tiraspol.

De asemenea, dl. Abdoulaye Seck, Directorul Băncii Mondiale pentru Republica Moldova a remarcat o latură pozitivă la adresa mediului de afaceri din RM şi anume creşterea numărului IMM cu 30% mai mult faţă de anii precedenţi. ,,IMM în RM anul acesta au puncte forte” a menţionat dl. Seck. în contextul celor expuse dl. Director a menţionat că RM are o piaţă de desfacere mică de aceea, companiile trebuie să se orienteze spre export. „Moldova se află pe locul 141 în lume după export”, aceasta nu este un indicator bun şi trebuie de lucrat la capitolul dat.

 

In cadrul Conferinţei de lucru s-au organizat 3 panele, cu următoarele tematici.

 

-  Antreprenoriatul feminin în Republica Moldova.

-  Competenţă pentru competitivitate.

-  Infrastructura de suport în afaceri.

 

La panelul ,,Antreprenoriatul feminin în Republica Moldova”, au participat în jur de 50 de participante, care au discutat despre problematica implicării femeii în afaceri, despre dezvoltarea politicilor specifice pentru susţinerea femeilor în crearea şi dezvoltarea IMM-urilor, despre crearea reţelelor şi elaborarea programelor de mentorat pentru a încuraja femeile să demareze afaceri noi. Tot în cadrul panelului de lucru au fost prezente cîteva exemple de succes a femeilor antreprenoare, care au povestit istoria lor de iniţiere şi gestionare a unei afaceri, „nu este uşor, dar nici imposibil”, menţionează Dna Ruslana, directorul SRL Chromotime.

 

Femeie de succes în afaceri este şi Silvia Lazu, fondatoarea SRL ,,Bombonici” din satul Sadaclia rl. Cimişlia. Mamă a 4 copii, Silvia aspira de mică să devină designer vestimendar, iar copii ei au devenit modele pentru noile hăinuţe improvizate de fondatoarea ,,Bombonici”. Cu ajutorul financiar al rudelor, Silvia a creat o afacere de familie, care îi aduce un profit constant şi o satisfacţie spirituală.

 

La moment afacerea are peste 60 de angajaţi, care sunt instruiţi şi ghidaţi de însuşi fondatoarea ,,Bombonici”, iar pe viitor planifică să-şi extindă afacerea, deja fiind orientată spre export.

Acest Panel s-a finisat cu un set de concluzii şi recomandări din partea participantelor şi anume:

 

-          Lansarea şi dezvoltarea liniilor de credit cu dobândă subvenţională pentru femeile antrprenoare;

-          Elaborarea Programelor speciale de finanţare a femeilor cu abordare integratoare;

-          Imbunătăţirea şi Sporirea accesului la informaţii (crearea ghişeelor unice);

-          Acordarea sprijinului organizaţiilor şi asociaţiilor de femei la nivel naţional, şi integrarea acestora în reţelele europene şi globale;

-          Sporirea Investiţiilor Donatorilor în Abilitarea Economică a Femeilor;

-          Implicarea sectorului privat în promovarea principiilor de abilitare a femeilor (principiile UN Women/Global Compact);

-          Crearea reţelelor şi elaborarea programelor de mentorat pentru a încuraja femeile să demareze afaceri noi;

-          Acordarea gratuită a serviciilor de consultanţă pentru IMM-urile gestionate de femei orientate spre export;

 

In cadrul panelului ,,Competenţă pentru competitivitate”, a fost moderator Siria Taurelli, Senior Specialist in Governance and Lifelong Learning – Country Manager. La panelul dat s-a discutat despre   importanţa competenţei în afaceri, precum şi impactul colaborării dintre sectorul public şi cel privat pentru a pregăti cadre pentru antreprenoriat. La panel au participat 50 de persoane, care au venit cu propuneri de final a panelului şi anume:

-          Crearea unei Agende naţionale pentru Dezvoltarea Competenţelor;

-     Examinarea oportunităţii creării Fondului Naţional pentru Dezvoltarea Competenţelor pentru mobilizarea resurselor.

-          Negocierea cu partenerii de dezvoltare pentru participare în proiectul internaţional ”STEP SKILLS”   în vederea evaluării profilului competenţelor forţei de muncă, etc

 

Panelul 3 ,,Infrastructura de suport în afaceri” a fost moderat de Philip Santens, Lider de echipă al Proiectului “Stimularea Economică în Regiunile Rurale” (ESRA). Infrastructura de suport în afaceri este o combinaţie ideală între zonele economice libere, incubatoarele de afaceri, care necesită de   a avea acces mai rapid la finanţare, training-uri, consultare şi conciliere.

 

La acest panel s-au înscris aproximativ 80 de persoane, care au discutat despre Infrastructura de Support in Afaceri, fiind o combinatie ideală a unei infrastructuri fizice (zone economice libere, incubatoare de afaceri,..) şi infrastructura serviciilor (accesul la finanţare, training-uri, consulting/consiliere…). Acestea trebuie să activeze intr-un singur loc (o abordare gen ghiseu unic), a menţionat moderatorul. De asemenea, s-au adus exemple reale ale infrastructurii de suport în afaceri din ţara galilor. Tot aici, la finalul panelului reprezentanţii panelului 3 au adus propuneri de îmbunătăţire şi anume:

-          Susţinerea în continuare de către stat a Programelor PNAET, PARE 1+1, FGC, etc.

-          Crearea parteneriatelor publice – private;

-          Fortificarea cadrului legal a Incubatoarelor de Afaceri, etc.

 

Totodată, pe parcursul derulării programului, evenimentul a gazduit Expoziţia instituţiilor, organizaţiilor, programelor şi proiectelor destinate susţinerii sectorului IMM, care oferă consultanţă participanţilor

Concomitent, în hol a fost expus “Panoul propunerilor”, unde participanţii şi-au expus doleanţele şi viziunile vis-a-vis de îmbunătăţirea mediului de afaceri şi “Bursa de contacte”, care a avut drept scop identificarea parteneriatelor de afaceri.

 

Astfel, la finalul Conferinţei s-au expus concluziile şi recomandările partenerilor propuse şi discutate la panelele de lucru, iar reprezentanţii autorităţilor publice locale vor lua în calcul cele expuse pentru punerea lor în practică.

Pentru detalii despre eveniment, ne puteţi contacta la nr. de telefon: (0 22) 29 57 41, 22 53 84 sau email Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..