ODIMM-ul îşi consolidează rolul de instituţie – cheie în implementarea politicilor de dezvoltare a antreprenoriatului
Programul de Dezvoltare Strategică pentru perioada 2013-2015 al Organizaţiei pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii a fost aprobat luni, 17 decembrie curent de către Consiliul de Coordonare al ODIMM, prezidat de viceprim-ministrul Valeriu Lazăr, ministru al Economiei. Valeriu Lazăr a subliniat că PDS este un instrument modern, care ţinteşte consolidarea instituţională a ODIMM fiind un document de bază al instituţiei, din care derivă toate acţiunile Organizaţiei pe parcursul următorilor 3 ani şi ca urmare, reprezintă instrumentul de planificare şi prioritizare a politicilor la nivelul Sectorului Întreprinderilor Mici şi Mijlocii din Republica Moldova.
Referindu-se la metamorfoza înregistrată în timp de ODIMM, ministrul Economiei a precizat că aceasta s-a transformat dintr-o instituţie publică bugetară, într-o Agenţie de implementare a programelor şi politicilor, care activează în interesul antreprenorilor şi care reprezintă un nucleu instituţional de coordonare la nivelul ÎMM. Valeriu Lazăr a subliniat că pentru eficientizarea activităţii instituţionale este nevoie de consolidarea şi dezvoltarea capacităţilor instituţiei, inclusiv prin sinergizarea acţiunilor instituţiilor deja existente la nivel local şi dezvoltarea de parteneriate la nivel regional. Oficialul a amintit că ODIMM reprezintă o interfaţă dintre Ministerul Economiei şi mediul de afaceri şi are menirea de a semnala în permanenţă autorităţilor constrîngerile cu care se confruntă IMM-urile.
Tot în cadrul şedinţei a fost aprobat şi Planul de acţiuni al ODIMM pentru anul 2013. Conform acestuia, printre obiectivele fundamentale ale instituţiei sunt accesul IMM-urilor la informaţii şi cunoştinţe antreprenoriale, facilitarea accesului IMM-urilor la resurse financiare, dezvoltarea infrastructurii de suport în afaceri, promovarea dialogului public privat, şi alte activităţi ce vizează dezvoltarea IMM-urilor în ţara noastră.
În cadrul şedinţei s-a discutat posibilităţile de optimizare a activităţii Fondului de stat de garantare a creditelor. Amintim că acesta este un instrument, administrat de ODIMM, misiunea căruia este îmbunătăţirea accesului la resurse creditare pentru micii antreprenori care dispun de suficiente capacităţi de rambursare a unui credit, dar din lipsa de gaj acceptabil de bancă, nu îl pot obţine. Pe parcursul anului 2012, ODIMM a desfăşurat un şir de activităţi menite să eficientizeze activitatea FGC, să îmbunătăţească procedurile de garantare şi, respectiv, să majoreze numărul băncilor partenere, ceea ce, în rezultat, va face mai atractive produsele FGC şi va spori numărul de beneficiari de credite din sectorul IMM-urilor.
Pînă în prezent, pe parcursul anului 2012 cu suportul FGC a fost facilitată acordarea creditelor pentru 89 de întreprinderi micro şi mici, în sumă cumultativă de 46,5 mil Lei, asigurate cu garanţii financiare în valoare cumulativă de 17, 3 mil Lei. În cadrul şedinţei de lucru au fost propuse mai multe măsuri de eficientizare a activităţii FGC, care urmează a fi analizate, sintetizate şi aduse la cunoştinţa antreprenorilor, dar şi a opiniei publice în timp util. Printre măsurile discutate pot fi enumerate excluderea plafonului creditului de 2 mil. Lei, modificarea produselor de garantare, modificarea comisionului de garantare prin micşorarea graduală a comisionului de garantare şi stabilirea unui comision preferenţial, în cazul efectuării plăţilor în avans pentru toată perioada garantată, introducerea unui produs de garantare nou pentru exportatori, extinderea de parteneriate cu alte instituţii financiare din sectorul non-bancar.