Atunci când ești pe punctul de a deschide o firmă nouă, trebuie să știi că sunt multe lucruri pe care este necesar să le cunoști înainte și de care să te ocupi. Fie că alegi să apelezi la o persoană specializată, fie că nu, este important să ai toate informațiile care te ajută.

 

Ce este structura organizatorică a firme

Structura organizatorică a unei firme se referă la un sistem care prezintă modul în care anumite activități sunt direcționate pentru a atinge obiectivele organizației. Aceste activități pot include reguli, roluri și responsabilități.

 

Structura organizațională aliniază și leagă părți ale unei întreprinderi, astfel încât să poată atinge performanța maximă. Structura aleasă favorizează reușita unei organizații în realizarea strategiei și obiectivelor de business. Un antreprenor de succes ar trebui să aibă pus la punct un plan de afaceri și caracteristicile acestuia.

 

Importanța alinierii structurii organizaționale cu strategia afacerii tale

 

Există patru elemente ale unei afaceri care sunt fundamentale pentru orice organizație:

conducerea – persoanele responsabile de dezvoltarea și implementarea strategiei și monitorizarea rezultatelor;

organizarea – structura, procesele și operațiunile prin care strategia este implementată;

locurile de muncă – rolurile și responsabilitățile;

oamenii – experiența, abilitățile și competențele necesare pentru a executa strategia.

 

 

Cheia unei performanțe ridicate este buna funcționare a acestor patru elemente, care trebuie să ”comunice” între ele eficient. Este înțelept ca organizațiile să identifice rezultatele pe care le așteptă prin stabilirea noii structuri organizaționale. Acest lucru necesită, de obicei, recalibrarea următoarelor aspecte:

 

  ce lucrare este critică pentru misiune, dacă poate fi redusă sau ar trebui eliminată; 

—  cerințele de rol existente, identificând în același timp rolurile noi sau modificate necesare;

  valori cheie și responsabilități;

  fluxuri de informații critice;

—  autoritatea de luare a deciziilor în funcție de nivelul organizației.

Structura unei organizații și relațiile dintre diversele entități ale firmei se regăsesc în organigramă, un element cheie pentru tot mai multe întreprinderi. În cazul celor care tocmai au intrat în lumea afacerilor, sarcina realizării unei organigrame poate fi eficientizată prin intermediul unui soft de salarii. Este un tool care permite realizarea unei organigrame și care te informează asupra cheltuielilor pe fiecare departament în parte.

 

 

 În câte tipuri se împarte structura organizatorică a unei întreprinderi

 

În lumea afacerilor sunt implementate patru tipuri de structuri organizatorice. Înainte de a construi de la zero o structură organizatorică, trebuie să știi ce reprezintă fiecare.

♦ Structura funcțională - Prima și cea mai comună este structura funcțională. Aceasta este considerată birocratică, separând o companie pe baza specializării forței sale de muncă. Majoritatea întreprinderilor mici și mijlocii implementează o structură funcțională. Împărțirea firmei în departamente, cum ar fi cele de marketing, vânzări și operațiuni, este actul folosirii utilizării unei structuri organizatorice birocratice.

 ♦ Structura divizională sau multidivizională - Aceasta structură este populară în rândul companiilor mari cu multe filiale. O companie care folosește această metodă își structurează echipa de conducere pe baza produselor, proiectelor sau filialelor în care operează.

♦ Structura Flatarchy - Apărută recent, această structură este al treilea tip folosit cu precădere de start-up-uri. Acest tip de structură organizatorică aplatizează ierarhia și lanțul de comanda și oferă angajaților multă autonomie. Companiile care preferă  acest tip de structură au o viteza mare de implementare.

♦ Structura Matrix - A patra și ultima structură organizatorică este o structură matricială. Aceasta este cea mai confuză și cel mai puțin folosită de către antreprenori în întreprinderile lor. Structura Matrix conectează angajații din diferite departamente sau divizii. Un angajat care lucrează pentru o companie matricizata poate avea sarcini atât în vânzări, cât și în serviciul pentru clienți.

Un lucru important pe care trebuie să îl știi este că nu există cea mai bună structură organizatorică.Totul depinde de natura companiei tale și de industria în care operezi.

 

Sursa: bizlaw.md