Vineri, 13 - însemne natale  pe care unii le consideră neprielnice, îi poartă noroc Nicoletei Moroșanu, care din timpul școlii știa că antreprenoriatul și managementul îi sunt menirea. Spiritul organizatoric și strategic o îndreptățeau să creadă asta.

Așa că a absolvit Școala de studii Publice și Administrative din București iar Diploma de masterat a obținut-o la Universitatea de stat din Moldova la Facultatea Științe Economice, specializarea Studii în Marketing.

A investit în cunoștințe și a fost atentă la tot ce i-ar fi fost de folos pentru a-și materializa dorințele legate de business.

S-a întâmplat ca o creatură cu nume exotic - shinshilla lanigera - să-i devină sursă de inspirație.

Întâi a auzit doar de șinșila, mai apoi s-a informat  și a decis să inițieze o afacere, poate, mai mult din curiozitate. 2013 a fost anul în care a planificat ideea pas cu pas, în 2014 a înființat ferma, acum e anul 2019 și i se pare incredibil că a reușit. L-a cooptat în aventura vieții ei și pe soțul său, cu care împarte responsabilitățile. A fost nevoie de multă consecvență, altfel nu ar fi reușit. Primul an a fost cel mai dificil, întrucât investeau  fără a avea profit, atunci voiau să renunțe, își considerau activitatea un eșec. Au trecut de acest hop, dar nu înseamnă că nu  muncesc și acum foarte mult.

Au fost în afara țării să cerceteze piața, să înțeleagă ce înseamnă această afacere, ce presupune creșterea și valorificarea șinșilelor, dar au tatonat și o posibilă piață de desfacere.

Primele rozătoare le-au  adus din România și Ungaria, prețul unei familii era de 450 de euro.

Tinerii întreprinzători au contat pe ajutor colateral, au scris proiecte și au accesat fonduri europene.

Au făcut față cheltuielilor datorită susținerii din partea ODIMM în cadrul Proiectului  PARE 1+1. Au avut parte și de instruire în managementul  financiar-contabil.

 

Morosanu

 

 În timp, au găsit parteneri în șase țări europene de unde cumpără animalele și unde comercializează blănurile. Pe viitor își propun să dezvolte un circuit în producerea blănurilor.

Au avut  greutăți cu hrana șinșilelor, însă experiența acumulată în spațiul Uniunii Europene, i-a ajutat pe tinerii fermieri să producă singuri hrana pentru animale, ceea ce a redus din costurile pentru întreținere. Rețeta pentru prelucrarea furajelor au preluat-o de la antreprenorii din Danemarca, dar acum chiar ei o diversifică.

Ferma ocupă o suprafață de 700 de metri pătrați și speră să mărească cât mai mult numărul familiilor. Îngrijirea lor este simplă. Întreținerea nu este costisitoare, nu necesită spații largi,  animalele sunt rezistente și nepretențioase.

O blăniță argintie se vinde cu 25-50 de euro, în funcție de calitate și mărime și este exportată, mai ales, în Grecia.

Își promovează afacerea continuu, participând la expoziții naționale și internaționale, cea mai recentă fiind Kastoria International Fur Fair, ediția 44 din  Grecia. Momentan, se conturează o altă idee - confecționarea articolelor din blana  șinșilelor, care va fi un proiect unic nu doar în Republica Moldova.

Cu ajutorul grantului obținut prin Programul Femei în Afaceri lucrează deja la concept, brand, site, procesul de producție și realizare.

Acum le poate sugera și altora că înainte de a porni la drum trebuie să aibă o idee bine structurată și un plan de acțiuni concrete, mai exact un business-plan, în care să fie notate toate aspectele logistice, cheltuielile, previziunile pentru următorii ani, riscurile și managementul acestora.

Nicoleta Moroșan este energică, pasionată de tot ce face și nu uită că Dumnezeu a binecuvântat-o cu o familie frumoasă, are un soț înțelegător care o susține, iar din 2016, fiul Dorian îi luminează viața și îi dă forțe pentru alte proiecte care vor urma.